Hos Kulturstrømmen behandler vi dine personoplysninger med respekt og i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen (GDPR), databeskyttelsesloven og den kommunale arkivlovgivning. Faxe Kommune er dataansvarlig for de data vi indsamler.
Hvad er formålet med behandlingen?
Vi behandler dine oplysninger for at:
– Administrere og behandle ansøgninger om tilskud til kulturelle aktiviteter
– Registrere og håndtere din tilmelding til Netværket Kulturstrømmen
– Give dig adgang til fonde.dk som led i dit medlemskab af Netværket Kulturstrømmen
– Gennemføre evalueringer og spørgeskemaer
– Kommunikere med dig som deltager i netværket og/eller tilskudsmodtager
Behandlingen sker som led i vores opgaver som offentlig myndighed og netværksfacilitator (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1, litra e).
Hvilke typer oplysninger behandler vi?
Afhængigt af dit formål med kontakten til os, behandler vi følgende typer oplysninger:
– Identifikations- og kontaktoplysninger, som fx dit navn, adresse, e-mail, telefonnummer mv.
– Organisationsoplysninger: Navn på forening/institution, kontaktperson
– CVR- eller CPR-nummer: Afhængigt af om du søger som privatperson eller organisation
– Transaktionsdata: Fx bankoplysninger ved udbetaling af tilskud
– Adgangsdata: Fx navn og e-mail ved oprettelse til fonde.dk, logning af din brug af fonde.dk
– Svar og vurderinger: I evalueringer og ansøgninger modtaget via Enalyzer
– Oplysninger modtaget via telefon eller sms: Vi registrerer relevante oplysninger, som du giver os telefonisk eller pr. sms, hvis det er nødvendigt for at behandle din sag
Vi behandler ikke følsomme oplysninger.
Hvor længe behandler vi oplysningerne?
Vi opbevarer dine oplysninger så længe, det er nødvendigt i forhold til formålet:
– Tilskudsansøgninger: Oplysninger opbevares i mindst 5 år efter projektets eller regnskabsårets afslutning. Herefter slettes de eller overføres til kommunens arkiv, hvis sagen vurderes at have bevaringsværdi.
– Medlemskab af Netværket: Oplysninger opbevares så længe du er aktiv deltager. Ved udmeldelse slettes de senest 14 dage efter, medmindre der er tilknyttede sager.
Tilknyttede sager kan fx deltagelse i aktiviteter, klagebehandling eller forhold, der er omfattet af journaliserings- eller arkiveringspligt.
– Evalueringer og spørgeskemaer: Evalueringer vedrørende projekter, der har modtaget tilskud, opbevares som en del af projektets dokumentation og følger samme opbevaringsperiode som tilskudssagen. Øvrige evalueringer/spørgeskemaer slettes eller anonymiseres senest 2 år efter indsamling, medmindre der foreligger et administrativt behov.
– Telefon/sms-oplysninger: Hvis registreret som del af en sag, gælder samme opbevaringsregler som for øvrige sagsoplysninger.
Hvem videregiver vi dine oplysninger til?
Vi videregiver kun dine oplysninger, når det er nødvendigt og lovligt:
– Offentlige myndigheder (fx i forbindelse med revision eller tilsyn)
– Kommunens arkiv, jf. arkivloven
– Bankforbindelser ved udbetaling af tilskud
– Fonde.dk, når vi opretter dig som bruger via netværket. Fonde.dk registrerer navn og e-mail, og sletter automatisk din konto efter 2 års inaktivitet.
Vi overfører ikke oplysninger til tredjelande uden for EU/EØS og videregiver ikke dine oplysninger til kommercielle aktører uden dit særskilte og eksplicitte samtykke.
Dine rettigheder
Du har følgende rettigheder i forhold til dine personoplysninger:
- Ret til indsigt: Du har ret til at anmode om indsigt i de oplysninger vi behandler om dig.
- Ret til berigtigelse: Du har ret til at anmode om at få rettet urigtige eller forældede oplysninger.
- Ret til sletning: Du har ret til at anmode om at få slettet dine oplysninger, fx hvis de ikke længere er nødvendige, og vi ikke er lovmæssigt forpligtet til at gemme dem.
- Ret til begrænsning af behandling: Du kan bede os om midlertidigt at stoppe med at bruge dine oplysninger – fx hvis du mener, at oplysningerne er forkerte, behandlingen er ulovlig, eller du har gjort indsigelse. I den periode må vi som udgangspunkt kun opbevare oplysningerne, men ikke bruge dem aktivt.
- Ret til indsigelse: Du kan i visse tilfælde gøre indsigelse mod, at vi behandler dine oplysninger.
- Ret til at klage: Du kan klage til Datatilsynet via www.datatilsynet.dk, hvis du mener, at vi behandler dine oplysninger i strid med reglerne.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder skal du kontakte Faxe Kommune, som er dataansvarlig for behandling af dine personoplysninger, du kontakter Faxe Kommune på:
Telefon 56 20 30 00
Frederiksgade 9 i Haslev,
Tingvej 7 i Haslev,
Søndergade 12 i Haslev
E-mail: kommunen@faxekommune.dk
(til dine ikke-fortrolige oplysninger)
Send fortrolige oplysninger med Digital Post til kommunen, se hvordan på www.faxekommune.dk
Kontakt
Har du spørgsmåltil dine rettigheder eller behandlingen af dine personoplysninger, kan du kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver ved at skrive til dbr@faxekommune.dk
Opdateret 4. juni 2025